pROJEKTY

W roku szkolnym 2023/2024 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 11 im. Szarych Szeregów w Stalowej Woli zrealizowała liczne działania w ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie, którego głównym celem było zwiększenie dobrostanu uczniów, poprawa relacji rówieśniczych oraz promocja zdrowego stylu życia.
Najpierw przeprowadzono diagnozę potrzeb uczniów, rodziców i nauczycieli, na podstawie której zidentyfikowano problem priorytetowy: niechęć uczniów do szkoły oraz trudności w relacjach między nimi. Wyznaczono cel: poprawa atmosfery w szkole, stworzenie przyjaznego środowiska oraz zachęcenie uczniów do aktywnego udziału w życiu szkoły.
W ciągu roku:

  • zorganizowano warsztaty i zajęcia wychowawcze dotyczące emocji, relacji rówieśniczych, rozwiązywania konfliktów i zdrowia psychicznego,
  • wprowadzono strefę ciszy, przyjazny dzwonek, taneczne przerwy, turnieje sportowe i gry zespołowe,
  • promowano zdrowe odżywianie poprzez warsztaty kulinarne, spotkania z dietetykiem i projekty edukacyjne,
  • zachęcano do aktywności fizycznej poprzez zawody sportowe, wycieczki, zajęcia rekreacyjne i integracyjne,
  • włączono uczniów, rodziców i nauczycieli w akcje takie jak Dzień Życzliwości, Dzień Tolerancji, Tydzień Uczniowskiej Supermocy czy wydarzenia charytatywne.

Ewaluacja programu wykazała wzrost odsetka uczniów, którzy dobrze czują się w szkole i chętnie do niej uczęszczają – z 59,38% do 66,14%. Uczniowie pozytywnie ocenili szczególnie zajęcia sportowe, integracyjne, działania promujące zdrowe odżywianie oraz poprawę warunków spędzania przerw.
Program będzie kontynuowany, aby dalej rozwijać przyjazną atmosferę, wspierać zdrowy styl życia i integrację społeczności szkolnej.
27 listopada 2024 r. nasza szkoła została wpisana do Rejonowej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie.

Koordynatorami Szkoły Promującej Zdrowie są panie: W. Budkowska-Kozak i L. Goc.

Dlaczego robotyka i programowanie?

  • Nauka programowania rozwija myślenie komputacyjne: logikę, planowanie, wnioskowanie, dekompozycję problemów.
  • Robotyka edukacyjna zwiększa zainteresowanie przedmiotami ścisłymi.
  • Uczniowie uczą się algorytmiki, programowania oraz praktycznego wykorzystania matematyki, fizyki i techniki.
  • Kształci: logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów, kreatywność i innowacyjność.

Adresaci projektu

  • Uczniowie i uczennice klas 4–8 szkół podstawowych.
  • Nauczyciele i kadra zarządzająca szkół.
  • Organy prowadzące szkoły podstawowe.

Cel projektu

  • Promocja robotyki edukacyjnej i nauki programowania.
  • Opracowanie programu zajęć i materiałów dydaktycznych.
  • Doposażenie szkół w zestawy robotyczne.
  • Wsparcie rozwoju kompetencji nauczycieli.

Okres realizacji

  • Lata 2023–2029.
  • Ponad 3000 osób (nauczyciele i kadra) skorzysta ze szkoleń.
  • Uczniowie wezmą udział w zajęciach pozalekcyjnych, warsztatach i obozach.

Zadania w projekcie

  1. Opracowanie programu nauczania informatyki z wykorzystaniem robotyki.
  2. Stworzenie materiałów dydaktycznych dla uczniów i nauczycieli.
  3. Wyposażenie pracowni szkolnych w zestawy robotyczne.
  4. Szkolenia dla nauczycieli i kadry zarządzającej.
  5. Finansowanie zajęć pozalekcyjnych prowadzonych przez przeszkolonych nauczycieli.
  6. Organizacja wydarzeń: pikników naukowych, konkursów, warsztatów i obozów.

ERA INŻYNIERA
Kreatywność i nauka w rękach najmłodszych!

Miasto Stalowa Wola pozyskało ogromne dofinansowanie w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (Działanie FEPK.07.12 Szkolnictwo ogólne) na realizację projektu pt.: „ERA INŻYNIERA – Rozwój kompetencji kluczowych w Gminie Stalowa Wola”. 

GRUPY DOCELOWE PROJEKTU

W projekcie będzie brało udział 9 szkół podstawowych (PSP1, PSP2, PSP3, PSP4, PSP5, PSP7, PSP9, PSP11, PSP12), dla których organem prowadzącym jest Gmina Stalowa Wola oraz Samorządowe Liceum Ogólnokształcące im. C. K. Norwida.

Uczestnikami projektu będzie także:

  • minimum 375 przedstawicieli kadry pedagogicznej i zarządzającej z ww. szkół 
  • oraz minimum 1400 uczniów z klas I-VIII PSP i kl. I-IV liceum, 
  • a także minimum 400 rodziców/opiekunów uczniów z ww. szkół.

ZADANIA PROJEKTU

W ramach projektu przewidziano realizację 4 głównych działań obejmujących wsparcie dla szkoły, nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców/opiekunów.

1) Zad. 1 obejmuje realizację wsparcia mentoringowego oraz przeprowadzenie następujących warsztatów dla kadry pedagogicznej i zarządzającej szkół uczestniczących w projekcie:

  • Cyberbezpieczeństwo.
  • Praktyczne wykorzystanie materiałów cyfrowych ZPE.
  • Praca z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
  • Aktywne metody pracy z uczniem.
  • Praca metodą projektu.
  • Praca metodą eksperymentu.
  • Praca metodą Design Thinking.
  • Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów z uczniami i rodzicami, mediacja.
  • Mnemotechniki w procesie dydaktycznym.
  • Jak motywować uczniów do rozwoju.
  • Elementy gamifikacji w procesie dydaktycznym.
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela.
  • Edukacja STEAM z Laboratoriami Przyszłości.
  • Negocjacje w środowisku szkolnym.
  • Model „Szkoły ćwiczeń”.
  • Wykorzystanie gry Minecraft w edukacji.

2) Zad. 2 ukierunkowane jest na wsparcie uczniów poprzez wskazane poniżej zajęcia oraz wydarzenia rozwijające kompetencje kluczowe i przeciwdziałające cyberzagrożeniom:

  • MATEMATYKA z MINECRAFTEM (zajęcia matematyczne)
  • PITAGORAS (zajęcia matematyczne)
  • KASPAROW (zajęcia szachowe)
  • LINGUA (zajęcia z j. ang.)
  • EFEKTYWNI (zajęcia z efektywnego uczenia się)
  • KREATYWNI (warsztaty Design Thinking)
  • CYBER (zajęcia z cyberbezpieczeństwa)
  • PYTHON (zajęcia z programowania)
  • ESCAPE (zajęcia z goglami VR/AR)
  • DONATELLO (zajęcia z modelowania 3D)
  • MOVIE (zajęcia filmowe)
  • SELFIE (zajęcia fotograficzne)
  • KOPERNIK (zajęcia astronomiczne)
  • EKSPERYMENT DARWIN (zajęcia przyrodniczo-biologiczne)
  • EKSPERYMENT EINSTEIN (zajęcia fizyczne)
  • EKSPERYMENT ATOM (zajęcia chemiczne)
  • FESTIWALE NAUKOWE w szkołach, rozwijające kompetencje kluczowe

3) Zad. 3 obejmuje wsparcie dla szkoły poprzez doposażenie 10 szkół w:

  • PRACOWNIE KOMPUTEROWE (na 1 pracownię składają się: 30 laptopów, 1 urządzenie do przenoszenia i ładowania laptopów, pakiet akcesoriów do laptopów: słuchawki, myszki itp., monitor interaktywny dotykowy min. 75” wraz z mocowaniem) – łącznie       wyposażonych zostanie 15 pracowni, w tym w PSP1, PSP2, PSP4, PSP5, PSP9 – po 1 pracowni oraz w PSP3, PSP7, PSP11, PSP12, SLO po 2 pracownie.
  • SPECJALISTYCZNE PRACOWNIE JĘZYKOWE (wyposażone m.in. w meble ergonomiczne, wygłuszające kabiny, dotykowe pulpity uczniowskie, program do tworzenia ankiet i quizów) wraz z montażem i szkoleniem z obsługi dla min. 2 n-li każdej szkoły – 10 szkół x 1 pracownia
  •  PROGRAMY MULTIMEDIALNE I POMOCE DYDAKTYCZNE do edukacji z bloku nauk matematyczno-przyrodniczych – do rozwoju kompetencji z bloku nauk matematyczno-przyrodniczych (programy multimedialne matematyczne, biologiczne, geograficzne, fizyczne
     i chemiczne dla PSP oraz dla liceum biologiczne, geograficzne, fizyczne i chemiczne, wizualizery, mikroskopy, generatory Van de Graffa z napędem elektrycznym, wahadła rezonansowe).

4) Zad.4 wspiera rodziców/opiekunów uczniów poprzez:

  • indywidualne kursy z goglami VR/AR dot. cyberbezpieczeństwa
  • oraz warsztaty otwarte dot. motywacji uczniów do rozwoju.

GŁÓWNE REZULTATY PROJEKTU

  • Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu – 338 osób
  • Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu– 1260 osób
  • Liczba rodziców, którzy podnieśli kompetencje w ramach programu– 360 osób

Projekt jest realizowany w ramach programu regionalnego Fundusze dla Podkarpacia 2021-2027.
„ERA INŻYNIERA – Rozwój kompetencji kluczowych w Gminie Stalowa Wola” nr FEPK.07.12-IP.01-0029/23. Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz przez budżet państwa.

#FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie

Laboratoria Przyszłości to ogólnopolski program edukacyjno-technologiczny skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest rozwijanie kreatywnych i technicznych kompetencji uczniów. W ramach programu szkoły otrzymują państwowe wsparcie finansowe na zakup nowoczesnego wyposażenia, które pomaga kształtować praktyczne umiejętności dzieci i młodzieży.

Dynamiczny rozwój technologii, gospodarki i nauki sprawia, że kreatywne myślenie oraz umiejętność obsługi narzędzi stają się kluczowe dla funkcjonowania we współczesnym świecie. Kompetencje matematyczne, przyrodnicze, techniczne i inżynieryjne są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości mają wspierać uczniów w zdobywaniu wiedzy i praktycznych umiejętności właśnie w tych obszarach, czyniąc naukę bardziej atrakcyjną i angażującą.

Dzięki środkom z programu szkoły mogą doposażyć się w sprzęt, który wspiera rozwój zdolności manualnych, technicznych, logicznych i krytycznego myślenia, a także kompetencji cyfrowych, pracy zespołowej, dobrej organizacji czy dbałości o stanowisko pracy. Pełen wykaz możliwego do zakupu wyposażenia został przedstawiony w Katalogu wyposażenia, obejmującym zarówno elementy podstawowe (posiadane od 30 czerwca 2022 r. przez wszystkie szkoły podstawowe uczestniczące w programie), jak i dodatkowe, dobierane indywidualnie przez placówki.

Nowoczesny sprzęt zakupiony w ramach programu sprawia, że zajęcia szkolne stają się ciekawsze i bardziej praktyczne. Uczniowie mogą rozwijać swoje talenty i zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki czy innych przedmiotach obowiązkowych, lecz także podczas zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań oraz innych form aktywności wspierających ich rozwój.

W dniu 30.10. 2023 na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej nr 11 odbyło się uroczyste otwarcie dźwiękowej ścieżki sensorycznej.

Od dnia dzisiejszego uczniowie naszej szkoły, a także mieszkańcy naszego osiedla i miasta będą mogli eksperymentować z dźwiękami, tworzyć własne kompozycje muzyczne, odkrywać muzyczne zainteresowania oraz grać na instrumentach, z którymi dotąd nie mieli styczności.

Całość  została sfinansowana z programu grantowego Wzmocnij Swoje Otoczenie, którego laureatem jest nasza szkoła. 

Celem programu Wzmocnij Swoje Otoczenie jest finansowanie projektów związanych z rozwojem lokalnej infrastruktury społecznej, aktywizacją życia społecznego i kulturalnego oraz bezpieczeństwem. Szczegółowe informacje o programie i jego organizatorach dostępne są na stronach internetowych:

www.wzmocnijotoczenie.pl

www.energetycznykompas.pl

M. Wilczak

Z radością informujemy, że nasza szkoła przystąpiła do Projektu realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Europejskiego Plus o Maksymalnej kwocie dofinansowania 124 522,35 PLN i obejmuje dofinansowanie w proporcjach 82,52% budżet środków europejskich oraz 17,48% budżet środków krajowych.

Projekt jest realizowany od 31.12.2023 r. do 30.12.2024 r.  i obejmuje wyjazd 15 nauczycieli naszej szkoły na tygodniowe szkolenie do Hiszpanii.
Naszym partnerem zagranicznym jest Universal Mobility w Grenadzie. Projekt pt. „Discovering the new methods of teaching” – Odkrywanie nowych metod
nauczania
 zakłada poznanie przez kadrę nauczycielską szerokiego wachlarza metod aktywizujących, które wykorzystamy w pracy z uczniami naszej szkoły.

Główny cel naszego projektu:
– zdobycie przez nauczycieli wiedzy o nowoczesnych metodach nauczania, aby urozmaicić i uatrakcyjnić uczniom zajęcia.

Cele szczegółowe:
– rozwój umiejętności uczenia się i porozumiewania w językach obcych (wielojęzyczność),
– doskonalenie warsztatu metodycznego nauczycieli,
– rozwój kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie własnego rozwoju osobistego nauczycieli.
Główne zadania w projekcie polegać będą na wyjeździe kadry nauczycielskiej z naszej szkoły na szkolenie z zakresu metod aktywizujących do Hiszpanii.

Wierzymy, że zrealizowanie projektu zaowocuje podniesieniem wymiaru europejskiego naszej szkoły i spowoduje wykorzystanie dobrych praktyk do unowocześnienia pracy. Zdobyte doświadczenie oraz nowa wiedza i umiejętności zostaną wykorzystane do uatrakcyjnienia procesu nauczania. Nowe kontakty umożliwią nam prowadzenie projektów edukacyjnych w przyszłości. Wszystkie wypracowane materiały będą służyły nam na kolejne lata pracy.
Spotkania upowszechniające projekt przyczynią się do zwiększenia świadomości społeczności lokalnej o konieczności rozwoju szkół i innych placówek edukacyjnych w duchu europejskim. Bądźcie z nami na bieżąco!
Już wkrótce kolejne informacje na temat projektu. #FunduszeEuropejskie

Koordynatorzy projektu

W ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+. Nr projektu 2023-1-PL01-KA122-SCH-000132254, o tytule „Odkrywanie nowych metod nauczania”.

W roku szkolnym 2025/2026 nasza szkoła bierze udział w IV Ogólnopolskiej Innowacji Pedagogicznej „Zachwycający Świat Zwierząt”. Projekt realizowany będzie na lekcjach biologii w klasach 6a i 6b.

Celem innowacji jest rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i uzdolnień poznawczych uczniów, pogłębianie ich wiedzy biologicznej, a także kształcenie postawy kreatywnych badaczy – ciekawych świata, twórczych i samodzielnych w działaniu.

Program łączy tradycyjne metody nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, zachęcając uczniów do aktywnego poznawania świata zwierząt poprzez projekty badawcze, działania praktyczne i twórcze formy pracy. Dzięki temu uczniowie rozwijają swoje pasje, uczą się współpracy i zdobywają nowe doświadczenia edukacyjne w ciekawy, angażujący sposób.

Efekty pracy uczestników będą prezentowane na wystawach i gazetkach szkolnych, a także na stronie internetowej oraz Facebooku szkoły. Dzięki temu osiągnięcia naszych uczniów staną się inspiracją dla innych do odkrywania piękna i różnorodności „zachwycającego świata zwierząt”.

Wioletta Budkowska-Kozak